Firma czy klub piłkarski? – istotne pytanie XXI wieku

W obecnych czasach w sporcie obracają się ogromne pieniądze. Jest to w pewnym sensie zasługą łatwości przekazów telewizyjnych. W każdym kraju znane są takie kluby jak Real Madryt czy FC Barcelona, co ukazują bardzo wyraźnie przedsezonowe sparingi.

Czy kluby piłkarskie to przed wszystkim firmy biznesowe?

Kluby świadomie wybierają pieniądze, które mogą im zapewnić wyjazdy na inne kontynenty, zamiast doskonałego przygotowania do sezonu. Dużo korzystniejszą opcją są zgrupowania, które mają miejsce blisko siedziby klubu, ponieważ piłkarze nie są zmuszeni do ciągłych podróżny i przystosowywania się do nowych warunków. Mimo wszystko największe kluby rokrocznie wyjeżdżają do dalekich krajów, gdzie ściągają miliony fanów I całkowicie zapełniają stadiony.

W marcu 2015 roku prezes klubu FC Barcelona otwarcie przyznał, że kupno brazylijskiego napastnika Neymara w 2013 roku było w dużym stopniu podyktowane finansowym aspektem. Neymar już wtedy był ogromną marką pod względem wizerunku, a przejście do klubu z Katalonii jeszcze to spotęgowało. Oznaczało to ogromne wpływy finansowe z tego tytułu do klubowej kasy, co bez wątpliwości było ważnym aspektem podczas planowania transferu tego piłkarza. Kluby obecnie starają się zadowolić swoich fanów, dlatego też największym zainteresowaniem cieszą się piłkarze najbardziej medialni.

Są oni często w dużym stopniu wypromowani przed media I przyciągają wielu fanów. Kluby wolą sprowadzić zawodnika cieszącego się dużym zainteresowaniem kibiców, nawet jeśli jest on gorszy od zawodnika posiadanego na tej pozycji. Dobrym przykładem tutaj jest transfer Jamesa Rodrigueza z AS Monaco do Realu Madryt w lipcu 2014. Zawodnik ten wypromował się podczas zaledwie kilku meczów Mistrzostw Świata rozgrywanych w lipcu tego samego roku, jednak z powodu swojego wizerunku zastąpił on w zespole jednego z najlepszych zawodników Realu w tamtym okresie – Angela Di Marie przez co ten musiał odejść z zespołu i przeniósł się do angielskiego Manchesteru United.

Więcej interesujących publikacji o futbolu, znajdziesz w serwisie https://www.pilka-nozna.pl/. Futbol obecnie przesiąknięty jest biznesem i zwracając uwagę na poczynania klubów oraz zwiększające się z każdym rokiem pieniądze od sponsorów można spodziewać się, że kluby co raz bardziej będą przeistaczać się w firmy nastawione głównie na biznes, a dopiero w następnej kolejności na trofea.